Excap Opdrachtinformatie
Opdrachtinformatie:
Case: Je bezoekt de afdeling Televisie en gaat interesse tonen in een televisie. Je bedenkt hierbij zelf wat je wensen zijn omtrent de aan te schaffen televisie. Blijf hierbij dichtbij je persoonlijke voorkeuren, zo blijft het een natuurlijk gesprek. Stel van tevoren ook een budget vast.
Algemene aandachtspunten:
- Je let goed op of de winkel/afdeling er netjes verzorgd uit ziet.
- Je let goed op de naam van de medewerker. Hierdoor kan de medewerker individuele feedback krijgen en zichzelf verbeteren.
Het gesprek:
Begroeting en behoeftebepaling
- Je stapt niet zelf op een medewerker af, maar wacht tot een medewerker naar jou toe komt. Het initiatief moet bij de medewerker liggen.
- Je let bij de opening van het gesprek goed op of de medewerker een open of gesloten vraag stelt. Bij een gesloten vraag kun je alleen ‘ja of nee’ antwoorden. Open vragen beginnen bijvoorbeeld met wat, waarom, welke, of hoe.
Samenvatten en advies
- Je maakt niet te snel al je wensen kenbaar. Het is de bedoeling dat de medewerker hier achter komt door vragen te stellen.
- Je let op of de medewerker een samenvatting geeft van jouw wensen alvorens tot het advies over te gaan.
Upselling
- Je toont daadwerkelijk interesse in het product dat de medewerker aanbiedt. Hiermee geef je de medewerker de kans ook richting de koop van bijproducten te sturen.
Afronding en afsluiting
- Je geeft zelf niet te snel aan dat je over de koop wilt nadenken of dat je twijfelt, geef de medewerker de kans om richting de aankoop te sturen.
- Je let goed op hoe de medewerker het gesprek afsluit.
Na afloop:
Rapporteren
- Je zorgt ervoor dat je constateringen in je rapportage goed naar voren komt. De door jou gegeven antwoorden moet je goed onderbouwen en in volzinnen noteren.
- Je licht zowel positieve als negatieve ervaringen duidelijk toe in je rapportage. Het moet voor de opdrachtgever duidelijk worden waar verbeterpunten liggen.